söndag 23 januari 2011

Tonfiskpizza

Ikväll blev det pizza och coleslaw till middag, riktigt gott men nu är jag proppmätt. Blev nog en lite för stor bit. Blä.

1 plåt

Ingredienser:
2.5 dl vatten
25 g jäst
0.5 tsk salt
1.5 msk olja
5.5 dl fullkornsmjöl

1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
olja
250 g passerade tomater
socker
salt och peppar

tonfisk
skivad tomat
skivad gul lök
riven ost

Gör så här:
Värm vattnet till fingervärme. Smula jästen i en bunke och häll på vattnet. Rör om tills jästen lösts sig. Salta och blanda ner olja. Häll i mjölet och knåda till en deg. Låt jäsa under duk i en timme. Gör under tiden tomatsåsen. Skala lök och vitlök. Hacka löken och riv vitlöken. Fräs i olja och häll på tomaterna. Smaka av med lite socker, salt och peppar. Låt koka ca 5 minuter utan lock. Sätt ugnen på 200 grader. Kavla ut degen på en plåt och bred ut tomatsåsen. Ha på valfri fyllning. Jag använde mig av tonfisk, gul lök och tomat. Strö över riven ost. Grädda i ugnen ca 10-15 minuter.




4 kommentarer:

  1. Vill du bli dagens blogg?
    nu har du chansen gå in och anmäl dig på min sida;)

    SvaraRadera
  2. sv: nice :) Själv har jag fått pengaöverskott den här månaden, hur ofta händer det som student? :D Vad pluggar/jobbar du med?

    SvaraRadera
  3. sv: jag pluggar till gymnasielärare i bild och svenska :)

    Just nu sitter jag i kamerafunderingar. Jag ska köpa en ny - tycker du jag ska köpa en kompaktkamera eller systemkamera? Har du några erfarenheter?

    SvaraRadera

Följ min blogg med bloglovin