måndag 17 januari 2011

Smördegsinbakad fläskytterfilé

Smördegsinbakat kött har jag bara ätit en gång tidigare. För längesen när jag var en liten skit. Vad det var för kött minns jag inte men ikväll blev det fläskytterfilé med bacon och det var riktigt gott :)

4 port

Ingredienser:
400 g fläskytterfilé
2 paket bacon
1 gul lök
2 dl matyoghurt
2 tsk dijonsenap
salt
vitpeppar
1 rulle färdig smördeg

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skär filén i bitar och bryn i en stekpanna. Tillsätt baconbitar och stek tills baconet är färdigt. Hacka löken och rör ner. Tillsätt matyoghurt och krydda med senap, salt och peppar. Låt puttra några minuter och ta av från plattan. Rulla ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ut röran på halva degen och vik ihop. Nyp ihop kanterna och pensla med vatten. Sätt in i ugnen ca 20 minuter, tills den blivit gyllenbrun.


För Sebbes del blev det spaghetti till köttet men jag nöjde mig med en fetaostsallad, 
en röra på matyoghurt och en klick olivcreme. Smarrigt!

1 kommentar:

Följ min blogg med bloglovin