söndag 6 februari 2011

Bärmuffins med vit chokladfrosting

Har varit dålig, vääldigt dålig på att uppdatera och jag lovar att skärpa till mig. Kan börja med att tipsa om dessa cupcakes jag gjorde igår. Riktigt smarriga! :) Använde mig av Leilas grundrecept på muffins och frostingen hittade jag på Kardemumma Gummans blogg.

12 cupcakes

Ingredienser:
100 g smör
2 ägg
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl lättmjölk
1 citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
200 g hallon och blåbär

150 g mjukt smör
200 g philadelphia
100 g vit choklad
4 dl florsocker

strössel

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Varva smet och bär i formarna. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti.

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna. Vispa smöret krämigt och blanda ner chokladen. Tillsätt philadelphia och florsocker och vispa ihop till en krämig konsistens. Bred eller spritsa ut på muffinsen. Dekorera med strössel. Ät och njut! :)




1 kommentar:

Följ min blogg med bloglovin